Ti finalister konkurrer nå om å bli årets eksportbedrift. Finalistene representerer mangfoldet i norsk eksport både hva gjelder størrelse, geografisk spredning og bransjefordeling.  

– Vi ser spredningen både når det kommer til bransjer, hvor i syklusen bedriftene befinner seg og størrelsen på dem, sier John G. Bernander til E24.

Blant finalistene finner vi Unger Fabrikker, grunnlagt i 1922. Bedriften i Fredrikstad produserer hovedingrediensene i rengjørings­midler og hygieneartikler- alt fra ­vaskemidler som Zalo til wc-blokker og ­shampo. Eksportandelen i 2016 var på hele 92%, med en omsetning på 588 millioner kroner.

  • Som liten organisasjon i konkurranse med store giganter, er samspillet og «den nordiske modellen» en styrke for innovasjon og produktutvikling, sier adm. direktør Jan Ivar Ruud.

Legemiddelselskapet Bayer Norge er også med å kjempe om årets pris. Selskapet produserer blant annet kreftlegemiddelet Xofigo for det globale markedet. Omsatte for 1.545 millioner kroner i 2015, med en eksportandel på 20%.

  • Bayer ønsker å være et ledende innovativt selskap for å oppfylle vårt motto «Science For A Better Life». Hensikten er å bidra til å løse de store utfordringene som ligger foran oss, blant annet med en aldrende og økende befolkning globalt, sier adm. direktør Thomas Ramdahl.

Oversikt over alle de 10 finalistene finner du her.

Bayer og Unger representerer sammen med de åtte andre finalistene både tradisjonelle og utradisjonelle eksportselskaper i Norge. Prisen, som ble delt ut for første gang i 2014, har som formål å premiere norske eksportører som har lykkes med å bygge verdier i Norge gjennom markeder ute. Bak prisen som deles ut under årets Eksportkonferanse står Eksportkreditt Norge, GIEK, GIEK kredittforsikring og Innovasjon Norge.

Les mer om fjorårets vinner, StormGeo, her.

Tid: 25. april, kl. 12:00 – 16:15

Sted: Den Norske Opera og Ballett

Se hele programmet og meld deg på her